Valtava kaasupilvi on palaamassa takaisin Linnunrataan

Smithin pilvenä tunnettu kohde on syöksymässä galaksiamme kohti yli miljoonan kilometrin tuntinopeudella.

Pilvi on mittausten perusteella 11 000 valovuotta pitkä ja 2 500 valovuotta leveä. Törmätessään Linnunrataan sen arvellaan tuottavan jopa pari miljoonaa uutta tähteä.

Gail Smith löysi pilven jo 1960-luvulla. Tähtitieteilijät kuitenkin uskoivat pitkään, että pilvi olisi saattanut tulla galaksienvälisestä avaruudesta. Tällöin Smithin pilven pitäisi koostua kokonaan vedystä ja heliumista.

Hubble-teleskoopin uusien mittausten perusteella pilvessä on merkittävä määrä tähdissä muodostuneita raskaita alkuaineita. Alkuainekoostumus on samankaltainen kuin Linnunradan kiekossa noin 40 000 valovuoden päässä galaksimme keskustasta (suunnilleen 15 000 valovuotta kauempana keskustasta kuin Aurinko). Se on siis selvästi lähtöisin Linnunradasta.

Arvion mukaan pilvi lähti galaksimme kiekon ulommista osista noin 70 miljoonaa vuotta sitten eli samoihin aikoihin kuin dinosaurukset hävisivät maapallolta. Tähtitieteilijät eivät kuitenkaan tiedä, mikä aikoinaan heitti pilven nykyiselle radalleen. Erään teorian mukaan kyseessä on saattanut olla suuri määrä pimeää ainetta, joka on kulkenut Linnunradan kiekon läpi.