Pitkä valotus paljasti galaksin hulmuavan vetypyrstön

Tutkijat ovat löytäneet hulmuavan vetypyrstön galaksilta NGC 4569. Vetypilvi on noin 300 000 valovuoden mittainen ja noin viisi kertaa galaksin omaa kokoa pidempi. Pilven uskotaan muodostuneen, kun galaksi vuorovaikuttaa galaksiryhmän kaasun kanssa.

"Kun galaksi tulee galaksijoukon sisään, se tuntee ympäröivän kaasun paineen aivan kuin ihminen tuntee tuulen ihollaan ja tämä paine pystyy irrottamaan ainetta galaksista", kuvailee Luca Cortese ICRAR-keskuksesta.

Vetyvarantojen menettäminen tarkoittaa, että galaksin tähtituotanto romahtaa dramaattisesti.

NGC 4569 sijaitsee Neitsyen galaksijoukossa noin 55 miljoonan valovuoden etäisyydellä Linnunradasta. Se liikkuu galaksijoukossa 1200 kilometrin sekuntinopeudella ja juuri suuren nopeuden sekä galaksijoukon sisäisen kuuman kaasun arvioidaan yhdessä aiheuttavan vedyn irtoamiseen.

Tutkijat kiinnostuivat galaksista, koska kartoituksissa se näytti sisältävän huomattavasti vähemmän kaasua kuin oli arvioitu. 3,6 metrin peilillä varustetun CFHT-teleskoopin pitkän valotusajan kuvista paljastui galaksista irtoavan vedyn pyrstö.

"Tämä oli hyvin jännittävää, koska kyseessä oli kokeilu ja kuvasimme vasta Neitsyen galaksijoukon kirkkainta spiraaligalaksia", Cortese jatkaa. "Todennäköisesti löydämme vastaavaa myös monista muista galaksijoukoista."

Aiheesta lisää ICRAR (englanniksi)