Massiivisen Eta Carinae -tähden sumua esitellään uudella 3D-mallilla

Eta Carinae kuuluu massiivisimpiin tunnettuihin tähtiin. Sitä ympäröivät näyttävät purkausrakenteet, joita uusi visualisaatio esittelee kolmiulotteisesti.

1840-luvun purkauksensa aikaan Eta Carinae oli koko yötaivaan toiseksi kirkkain tähti.

Tutkijat arvioivat, että tuolloin tähden massasta noin kymmenesosa purkautui sitä nykyään ympäröivään pilveen. Loistoa kesti muutama vuosi, jonka jälkeen tähti himmeni.

Uusi mallinnus esittelee Eta Carinaea ympäröiviä valtavia pölystä ja kaasusta koostuvia ja yhä laajenevia pilviä.

"Tiimi teki valtaisan työn esittelemällä kolmiulotteisia kerroksia", toteaa Frank Summers STScI:stä. "Mallinnuksen avulla katsojat pystyvät ymmärtämään Eta Carinaen ympärillä olevia rakenteita."

Mallinnuksen pohjana on käytetty eri aallonpituusalueilla havainnoivia observatorioita, kuten Hubblea, Chandraa ja Spitzeriä.

"Emme ainoastaan kerro suuren purkauksen tarinaa, vaan myös esittelemme sen synnyttämää sumua kolmiulotteisesti", Summers sanoo.

Eta Carinaen massa on noin 50-kertainen Aurinkoon verrattuna. Tällaisten todella massiivisten tähtien elämä on lyhyt. Nyt noin 3 miljoonan vuoden ikäisenä sen arvioidaankin olevan elonsa päättymisen vaiheissa.

Loppu supernovana voi koittaa milloin tahansa. Tähti sijaitsee meistä kuitenkin todella turvallisen, noin 7 500 valovuoden etäisyydellä.

Eta Carinaen sijainti taivaalla Kölin tähdistössä on niin eteläinen, ettei sitä pysty Suomesta havaitsemaan.