Maailmankaikkeuden tähtituotanto on romahtanut

Maailmankaikkeuden tähtituotanto oli huipussaan 11 miljardia vuotta sitten. Sen jälkeen tuotanto on laskenut ja on nykyisellään vain noin 3 prosenttia huippuarvostaan. Tällä menolla kosmos voi tuottaa enää korkeintaan 5 prosenttia lisää tähtiä vaikka odottaisimme ikuisesti.

Näihin lukuihin päädyttiin tuoreessa kansainvälisessä tutkimuksessa. Havainnot tähtituotannosta eri aikakausilla tehtiin UKIRT-, VLT- ja Subaru-teleskoopeilla ja ne julkaistiin Royal Astronomical Societyn lehdessä.

"Samalla kun nämä mittaukset tarjoavat tarkan kuvan tähtituotannon hiipumisesta universumissa, ne auttavat myös selvittämään vieläkin perustavammanlaatuista mysteeriä, joka odottaa ratkaisemista: miksi?", uskoo tutkimusta johtanut David Sobral Leidenin yliopistosta.

Nykykäsityksen mukaan ensimmäiset tähdet alkoivat kehittyä noin 13,4 miljardia vuotta sitten. Nyt julkaistujen tulosten perusteella elämme vanhojen tähtien maailmankaikkeudessa, sillä noin puolet tähdistä näyttää syntyneen tähtituotannon huippuaikana11-9 miljardia vuotta sitten.

"Tulevaisuus voi näyttää melko pimeältä, mutta olemme itse asiassa melko onnekkaita eläessämme terveessä, tähtiä muodostavassa galaksissa", Sobral näkee.

Aiheesta lisää RAS (englanniksi)