Jättiläisgalaksi tehtailee tähtiä ennätysnopeudella

Kansainvälinen tutkijaryhmä raportoi paljastaneensa nopeimmalla tunnetulla tahdilla tähtiä luovan galaksin. Tutkimus ilmestyi Nature-julkaisussa 16. elokuuta.

Vuonna 2010 löytynyt galaksikeskittymä ja sen keskusgalaksi osoittautuivat uudessa tarkastelussa paljon luultua merkittävämmiksi.

"Chandra-avaruusteleskoopin ottamasta kuvasta paljastui heti, että kyseessä on poikkeuksellisen kirkas kohde ja yksi maailmankaikkeuden massiivisimmista galaksikeskittymistä", kuvailee tutkimusta johtanut Michael McDonald blogissaan.

"Havainnoidessamme sitä eri aallonpituuksilla paljastui lisää mielenkiintoisia yksityiskohtia. Röntgensäteilyssä se on maailmankaikkeuden voimakkain galaksirypäs. Spektristä paljastui, että olimme aliarvioineet tähtien muodostumismäärän kertoimella kymmenen!"

Galaksijoukko sijaitsee Feeniksin tähtikuviossa 5,7 miljardin valovuoden etäisyydellä meistä. Joukon keskustaa hallitsee valtava galaksi, joka synnyttää tähtiä imemästään kaasusta. Galaksin keskustassa sijaitsee supermassiivinen musta aukko, jonka arvioidaan olevan 20 miljardin Auringon massainen.

Aiheesta lisää Gemini-teleskoopin sivut (englanniksi)