Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

00250 Helsinki

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

Huippunopeiden pulsarien syntytapa paljastui

27.05.2009Mikko Suominen
Pulsarina havaittavan neutronitähden ympärillä oleva kertymäkiekko (vasemmalla) imee kaasua viereisestä tähdestä. Putoava kaasu kiihdyttää pulsarin pyörimisnopeutta. Taiteilijan näkemys. Kuva Bill Saxton / NRAO / AUI / NSF

Tutkijat ovat löytäneet selityksen huippunopeiden pulsarien synnylle. Tähän asti satoja kertoja sekunnissa akselinsa ympäri pyörivät pulsarit ovat olleet arvoitus. Normaalit pulsarit pyörivät yleensä korkeintaan kymmenen kierrosta sekunnissa.

Mahdollinen selitysmalli löydettiin 4000 valovuoden etäisyydellä sijaitsevan pulsari J1023:n havainnoista. Neutronitähden ympärillä havaittiin kertymäkiekko (viereisessä taiteilijan kuvassa ylhäältä nähtynä valkoinen ja sininen rengas), joka katosi muutamassa vuodessa. Kertymäkiekon aine oli peräisin normaalista tähdestä, joka muodostaa neutronitähden kanssa kaksoistähden.

Kun aine putoaa normaalista tähdestä kohti neutronitähteä, se kiihdyttää vähitellen neutronitähteä. Tällä tavoin pulsarina havaittavan neutronitähden vauhti kiihtyy huomattavasti suurempaan nopeuteen kuin mitä se olisi voinut saada syntyessään massiivisen tähden supernovaräjähdyksestä.

Lue lisää NRAOn sivuilta (englanniksi)