Galaksimme keskustassa tapahtui poikkeuksellisen kirkas purkaus

Galaksimme keskustan supermassiivisessa mustassa aukossa tapahtuu röntgenpurkauksia lähes päivittäin. Nyt tutkijat ovat raportoineet havainneensa voimakkaimman purkauksen tähän asti. Tunnin aikana mustan aukon kirkkaus nousi jopa 150-kertaiseksi normaaliin verrattuna.

“Yllättäen musta aukko söi jostain syystä paljon tavallista enemmän", toteaa Michael Nowak Massachusettsin teknologisesta instituutista. Vaikka nyt havaitun kokoluokan purkauksia tapahtuu suhteellisen harvoin, Nowak epäilee niiden voivan olla luultua yleisempiä.

Tutkijat eivät vielä tarkkaan tiedä purkauksien aiheuttajaa. Syynä saattavat olla esimerkiksi asteroidit, jotka hajoavat palasiksi ja säteilevät voimakkaasti ennen putoamistaan mustan aukon sisuksiin.

Havainnon toivotaan auttavan ymmärtämään mustien aukkojen kehittymistä. Nuoret supermassiiviset mustat aukot saattavat kirkkaudellaan peittää koko muun galaksin. Ikääntyessään ne kuitenkin yleensä hiljenevät. Esimerkiksi Linnunradan supermassiivinen musta aukko säteilee suunnilleen saman verran kuin oma Aurinkomme, vaikka on tätä yli 4 miljoonaa kertaa massiivisempi.

Kirkkain purkaus havaittiin Chandra-avaruusteleskoopilla ja julkaistiin hiljattain The Astrophysical Journal -lehdessä.

Aiheesta lisää MIT (englanniksi)