Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

Tähdet ja avaruus -lehti

Vuorikatu 4B
00100 Helsinki

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

Galaksimme keskustassa saattaa olla kaksi massiivista mustaa aukkoa

16.01.2016Sakari Nummila
Taiteilijan näkemys nyt tutkitusta mahdollisesta mustasta aukosta. Kuva Tomoharu Oka / Keio University

Japanilaiset tähtitieteilijät ovat havainneet viitteitä valtavasta mustasta aukosta lähellä galaksimme keskustaa. Jos löytö varmistuu, kyseessä olisi Linnunradan toiseksi massiivisin syöveri ja mahdollinen kauan etsitty keskiraskas musta aukko.

Mustat aukot voidaan jakaa kolmeen luokkaan. Keveimmät ovat tähtien romahtaessa syntyneet aukot. Suurimmat puolestaan ovat galaksien keskustoissa lymyävät supermassiivisiiviset mustat aukot. Näiden kahden ääripään välissä ovat heikosti tunnetut keskiraskaat mustat aukot.

Teorioiden mukaan supermassiiviset aukot ovat saattaneet syntyä keskiraskaiden aukkojen yhdistyttyä. Tähän mennessä ei ole kuitenkaan tehty yhtään varmaa havaintoa keskiraskaasta mustasta aukosta.

Nyt tutkittu aukkokandidaatti on täysin näkymätön. Oletus mustasta aukosta perustuu kaasun liikkeisiin, jotka viittaavat noin 100 000 Auringon massaiseen erittäin tiiviiseen kohteeseen. Massan perusteella se siis kuuluisi kauan etsittyihin keskiraskaisiin mustiin aukkoihin.

Galaksimme ainoa suurempi tunnettu musta aukko on Linnunradan keskustassa lepäilevä supermassiivinen aukko. Se painaa jopa noin 4 miljoonan Auringon verran.

Nyt havaittu musta aukkokandidaatti sijaitsee 200 valovuoden päässä Linnunradan keskustan supermassiivisesta mustasta aukosta. Näin ollen sen sijainti saattaa tukea teoriaa siitä, että supermassiiviset mustat aukot todellakin syntyvät keskiraskaiden aukkojen yhdistyessä.

Aiheesta lisää NAO (englanniksi)