Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

Tähdet ja avaruus -lehti

Vuorikatu 4B
00100 Helsinki

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

Auringolla on luultua vähemmän naapureita

11.06.2012Sakari Nummila
Taiteilijan näkemys ruskeasta kääpiötähdestä. Kuva Nasa / JPL-Caltech

Nasan WISE-teleskooppi on kartoittanut aurinkokuntamme lähinaapuruston. Tulokset julkaistaan tulevassa Astrophysical Journal -lehdessä.

Teleskoopin tehtävänä on etsiä niin sanottuja ruskeita kääpiöitä eli epäonnistuneita tähtiä. Ominaisuuksiensa puolesta nämä kappaleet kuuluvat kylmimpien tähtien ja suurten kaasuplaneettojen väliin.

Viileytensä takia ruskeita kääpiöitä on erittäin vaikea löytää, ja siksi kaikkein lähimpiäkään kääpiöitä ei välttämättä ole vielä edes havaittu. Ruskeita kääpiöitä on kuitenkin arveltu olevan suunnilleen yhtä paljon kuin tavallisia tähtiä, joten kääpiöiden tunteminen on välttämätöntä kun yritetään määrittää Auringon lähiympäristön tiheys.

Tulosten mukaan vain 33 ruskeaa kääpiötä sijaitsee korkeintaan 26 valovuoden päässä Auringosta. Samalla alueella on 211 tavallista tähteä, joten oletusten vastaisesti ruskeita kääpiöitä onkin ainoastaan kuudesosa normaalien tähtien lukumäärästä.

"Tämä on erittäin valaiseva tulos", toteaa Davy Kirkpatrick Nasasta. "WISEn avulla pystyimme testaamaan ennustuksemme ja näyttämään niiden olleen vääriä."

Avainsanat: Ruskea kääpiö, WISE, Davy Kirkpatrick