Tulivuoriteoria dinosaurusten tuhoutumisesta kaatui

Dinosaurusten häviäminen johtui nykyisen Meksikon alueelle osuneesta yli 10 kilometrin kokoisesta asteroidista. Tähän tulokseen päätyi 41 asiantuntijan muodostama kansainvälinen paneeli Science-lehdessä.

Asteroiditörmäyksen paljastuminen liitukauden päättäneen joukkotuhon aiheuttajaksi ei varsinaisesti ole yllätys. Alan johtavat tutkijat ovat olleet tätä mieltä jo vuosia.

Merkittävää on, että kaikkia keskeisiä tuhomekanismeja ja niiden todisteita ei ole koskaan aiemmin koottu yhden sateenvarjon alle tällaisella tavalla. Aiemmin ne ovat olleet hajallaan eri lehdissä ja eri vuosien julkaisuissa.

Lukuisiin todisteisiin perehtyneen paneelin mukaan nyt on täysin selvää, että Chicxulub-nimisen kraatterin Jukatanin niemimaalle aiheuttanut asteroidi oli 65 miljoonaa vuotta sitten tapahtuneen joukkotuhon aiheuttaja.

Samalla viimeisten asteroiditeorian epäilijöiden kannattama vaihtoehto massiivisista tulivuorenpurkauksista sukupuuton syynä sai viimeisen naulan arkkuunsa. Nykyisen Intian alueella tapahtuneet suuret tulivuorenpurkaukset olivat jatkuneet jo pitkään ennen asteroiditörmäystä - ilman merkittäviä vaikutuksia maapallon eliölajistoon.

Asteroidin törmäys synnytti yli 10 richterin maanjäristyksiä, mannertenlaajuisia tulipaloja, valtavia maanvyöryjä ja tsunamiaaltoja. Törmäyksen ilmaan lennättämä aine esti auringonvalon pääsyn Maan pinnalle ja planeettamme vaipui pitkään pimeään talveen (Aiheesta lisää Tähdet ja avaruus -lehdessä 3/2010).

Paneelin tuloksista lisää myös YLEn tiedeuutisissa