Uudet havainnot syvensivät avaruuden energisimpien hiukkasten arvoitusta

Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat romuttaneet vallitsevan käsityksen siitä, miten maailmankaikkeuden energisimmät hiukkaset ovat syntyneet. Tulokset julkaistiin tänään ilmestyneessä Nature-lehdessä.

Niin sanottujen kosmisten säteiden uskotaan muodostuvan tähtien räjähtäessä ja romahtaessa neutronitähdiksi tai mustiksi aukoiksi. Osa hiukkasista on kuitenkin poikkeuksellisen energisiä, ylittäen kaikki, mitä on koskaan onnistuttu tuottamaan maapallon hiukkaskiihdyttimillä. Näitä ultraenergisiä hiukkasia tutkijat jäljittivät Etelämantereella olevalla IceCube-havaintolaitteistolla.

"Johtavan teorian mukaan oletimme havaitsevamme 8,4 tapahtumaa", kertoo Spencer Klein Lawrence Berkeleyn kansallisesta laboratoriosta. "Emme nähneet yhtään, mikä viittaa siihen, että [tähtien romahtamiseen liittyvät] gammasädepurkaukset eivät ole ultraenergisten kosmisten säteiden lähde."

Kleinin mukaan paras jäljelle jäävä teoria on, että galaksien keskustoissa olevat supermassiiviset mustat aukot ovat vastuussa huippuenergisistä kosmisista säteistä. IceCube on kerännyt havaintoja myös näistä kohteista, mutta tällä hetkellä dataa on liian vähän, jotta supermassiivisten mustien aukkojen merkitystä pystyttäisiin kunnolla analysoimaan.

Aiheesta lisää LBL (englanniksi)