Tutkijat eivät löytäneet uusia ulottuvuuksia – painovoima ei vuoda muualle

Neutronitähtikolari on auttanut tähtitieteilijöitä sulkemaan pois vaihtoehtoisen teorian pimeälle energialle.

Yksi modernin kosmologian merkittävimmistä havainnoista on se, että maailmankaikkeus laajenee ja nähtävästi jopa kiihtyvällä vauhdilla. Laajimmin hyväksytty selitys ilmiölle on pimeä energia, joka toimii painovoimaa vastaan työntäen galakseja ja galaksijoukkoja poispäin toisistaan.

Vaihtoehtoisen teorian mukaan maailmankaikkeus koostuu useammasta kuin kolmesta tilaulottuvuudesta ja pitkillä matkoilla painovoima vuotaa näihin muihin ulottuvuuksiin. Tähän asti tähtitieteilijät eivät ole pystyneet vakuuttavasti todistamaan kumpaakaan teoriaa varmasti oikeaksi.

Nyt tuore tutkimus on viimeinkin onnistunut uskottavasti sulkemaan pois teorian muihin ulottuvuuksiin katoavasta painovoimasta.

Viime vuonna tutkijat tekivät merkittävän läpimurron, kun LIGO-observatorio havaitsi kahden neutronitähden yhdistymisestä syntyneitä painovoima-aaltoja. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun tähtitieteilijät kykenivät havaitsemaan samasta tapahtumasta sekä painovoima-aaltoja että sähkömagneettisia aaltoja eli fotoneita.

Jos painovoima olisi vuotanut muihin ulottuvuuksiin havaittujen painovoima-aaltojen olisi pitänyt olla oletettua heikompia. Mitään merkkejä painovoiman heikkenemisestä ei kuitenkaan näkynyt.

Tulokset viittaavat siihen, että jopa satojen miljoonien valovuosien mittakaavassa maailmankaikkeus näyttäisi koostuvan vain meille tutuista kolmesta tilaulottuvuudesta ja yhdestä aikaulottuvuudesta.

"On niin monta teoriaa, joiden testaamiseen meillä ei tätä ennen ollut konkreettisia tapoja. Tämä muuttaa sitä, miten monet ihmiset voivat tehdä tähtitiedettään", uskoo Maya Fishbach Chicagon yliopistosta.