Pimeän energian olemassaolo on 99,996-prosenttisen varmaa

Englantilais-saksalainen tutkimus tukee vahvasti pimeän energian olemassaoloa. Uutta mittausdataa analysoinut kaksivuotinen tutkimus pitää tulkintaa pimeästä energiasta 99,996-prosenttisen varmana.

Pimeän energian havainnot aiheuttavaa systemaattista virhettä pidetään tutkimuksen perusteella lähes täysin mahdottomana. Aiemmin sellaisen aiheuttajaksi on epäilty esimerkiksi Linnunradan pölyn vaikutusta kaukaisista kohteista tehtäviin mittauksiin.

"Tutkimuksemme kertoo myös mahdollisista tarvittavista muutoksista Einsteinin yleiseen suhteellisuusteoriaan", huomauttaa tutkimusta johtanut Tommaso Giannantonio. "Seuraavan sukupolven mikroaaltotaustasäteilyn ja galaksien kartoitusten pitäisi tuottaa joko vahvistus yleiselle suhteellisuusteorialle tai vaatia kokonaan uutta teoriaa painovoiman toimintatavalle."

Pimeää energiaa arvioidaan olevan noin 73 prosenttia maailmankaikkeuden energiatiheydestä, mutta sen luonteesta tiedetään vasta hyvin vähän. Pimeän energian olemassaolo havaitaan universumin laajenemisnopeuden kiihtymisenä.

Aiheesta lisää Royal Astronomical Society (englanniksi)