Pimeän aineen "tähti" painaisi Pluton verran

Suurin osa maailmankaikkeudesta muodostuu niin sanotusta pimeästä aineesta, jonka selittämiseksi on kehitetty useita kilpailevia teorioita. Erään suositun teorian mukaan pimeä aine muodostuu aksioni-nimisistä hiukkasista.

Viime aikoina tutkijapiireissä on esitetty arveluita siitä, että aksionit saattavat painovoiman vetäminä kerääntyä yhteen ja muodostaa valtavia Bosen–Einsteinin kondensaatteja. Kyseessä on tila, jossa hiukkaset menettävät yksilöllisen luonteensa.

"Ne käyttäytyvät kuin yksi yksittäinen super-atomi", toteaa Chanda Prescod-Weinstein Massachusettsin teknillisestä instituutista New Scientist -lehdelle.

Teoriassa aksionit voivat näin muodostaa jopa niin sanottuja bose-tähtiä. Prescod-Weinsteinin mukaan liian suuret Bosen–Einsteinin kondensaatit kuitenkin hajoaisivat palasiksi. Hänen laskujensa perusteella bose-tähdet olisivat kooltaan vain asteroidin kokoisia ja niillä olisi massaa tyypillisesti suunnilleen saman verran kuin Plutolla.

Jos tällaisia bose-tähtiä on olemassa, ne vuorovaikuttavat tavallisen aineen kanssa vain erittäin heikosti. Siksi niitä on erittäin vaikea havaita. Esimerkiksi maapalloon törmäävä bose-tähti kulkisi kotiplaneettamme läpi aiheuttaen lähinnä vain pieniä painovoimaheilahteluita.