Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

Tähdet ja avaruus -lehti

Humalistonkatu 1
00250 Helsinki

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

Pimeän aineen olisi pitänyt näkyä lähelläkin - chileläisillä teorian vastainen tulos

22.04.2012Sakari Nummila
Taiteilijan näkemys Linnunradasta. Sininen halo osoittaa pimeän aineen odotetun jakauman, galaksiin piirretty puolipallo tutkimuksessa kartoitetun alueen. Kuva ESO / L. Calçada

Tarkin tähänastinen tutkimus tähtien liikkeistä ei löytänyt pimeää ainetta aurinkokuntamme ympäriltä.

Laajalti hyväksyttyjen teorioiden mukaan Auringon naapuruston pitäisi olla täynnä niin sanottua pimeää ainetta. Pimeä aine on nimensä mukaisesti näkymätöntä, mutta sitä voidaan tutkia sen aiheuttaman painovoiman kautta.

Nyt chileläinen tähtitieteilijäryhmä kartoitti yli 400 tähden liikkeitä 13 000 valovuoden etäisyydelle Auringosta.

Havainnoitujen tähtien liikkeet ovat seurausta kaiken materian yhteenlasketuista painovoimavaikutuksista, on kyse sitten pimeästä tai tähtien kaltaisesta näkyvästä aineesta. Tästä uudesta aineistosta tutkimusryhmä laski aurinkokuntamme läheisyydessä olevan massan.

“Laskemamme massan määrä vastaa hyvin näkemäämme massaa - tähtiä, pölyä ja kaasua - Auringon ympäristössä,” kertoi ryhmän johtaja Christian Moni Bidin Chilen Concepciónin yliopistosta. “Mutta siihen ei jää tilaa lisämaterialle - pimeälle aineelle - jota odotimme löytävämme."

"Laskelmamme osoittavat, että sen olisi pitänyt tulla oikein selvästi esille mittauksissamme. Mutta sitä vain ei ole siellä!” Bidin sanoo.

Galaksien pyörimisnopeuksista on voitu päätellä, että ne sisältävät suuren määrän piilossa pysyvää materiaa. Koko kaikkeuden massasta jopa 80 prosenttia pitäisi olla pimeää ainetta.

Suurempi kuva