Pimeä energia on todellista

Viisi vuotta kestänyt 200 000 galaksin tutkimus tukee sitä oletusta, että pimeä energia kiihdyttää maailmankaikkeuden laajenemista. Tämä tapahtuu vakiovoimalla ja tasaisesti.

Tulokset kumoavat vaihtoehtoisen teorian, jonka mukaan universumin kiihtyvä laajeneminen johtuisi painovoiman muuttumisesta repulsiiviseksi suurilla etäisyyksillä.

Havainnot tehtiin ultraviolettialueella toimivalla Nasan GALEX-avaruusteleskoopilla ja AAT-kaukoputkella Australiassa.

"Pimeä energia toimii, kuten tapauksessa, että heittäisit pallon ilmaan ja se nousisi ylöspäin alati kiihtyvällä vauhdilla", vertaa Chris Blake Swinburnen teknillisestä yliopistosta.

"Tulokset kertovat meille, että pimeä energia on kosmologinen vakio, kuten Einstein ehdotti. Mikäli syynä olisi gravitaatio, emme havaitsisi pimeän energian vaikutuksia tasaisina ajan mittaan", Blake sanoo.

Tutkimuksen 200 000 galaksista kauimmaisten valo on lähtenyt matkaan seitsemän miljardia vuotta sitten. Tutkijat koostivat galaksihavainnoista kolmiulotteisen kartan, jossa mallinnettiin galaksijoukkojen liikkeitä.

Massiivinen galaksijoukko vetää puoleensa uusia galakseja painovoimallaan. Pimeä energia puolestaan pyrkii hajottamaan joukkoja ja siten hidastaa prosessia. Ilmiöiden keskinäisen suhteen tarkastelu suuressa galaksijoukkojen määrässä mahdollisti vuorovaikutuksien analyysin.

Nykykäsityksen mukaan 74 prosenttia maailmankaikkeudesta koostuu pimeästä energiasta, noin 22 prosenttia pimeästä aineesta ja vain neljä prosenttia näkyvästä aineesta.