Maailmankaikkeus on liian valoisa

Maailmankaikkeus näyttää olevan liian valoisa. Uuden tutkimuksen mukaan universumissa on liian vähän tähtiä ja muita säteileviä kohteita, jotta ne yksinään voisivat selittää havaitun ultraviolettisäteilyn määrän.

“Eroavaisuus on niin suuri, että mitä tahansa löydämme, se tulee olemaan hämmästyttävää ja mullistamaan jotain, minkä tällä hetkellä luulemme olevan totta”, uskoo Juna Kollmeier Washingtonin Carnegie-instituutista.

Eräs mahdollinen ratkaisu asiaan on pimeä aine, jonka tiedetään muodostavan yli 80 prosenttia maailmankaikkeuden kaikesta materiasta. Emme vielä tiedä mitä pimeä aine on, mutta johtava ehdokas ovat niin sanotut WIMP-hiukkaset. WIMPien tarkat ominaisuudet vaihtelevat eri teorioissa, mutta joissain malleissa nämä hiukkaset ovat epävakaita ja hajoavat vapauttaen ultraviolettisäteilyä.

Kollmeierin simulaatiot viittaavat siihen, että maailmankaikkeuden alkuaikoina ultraviolettisäteilyä syntyi oletettu määrä. Jokin olisi kuitenkin muuttunut ajan myötä. Nyt saatu tulos viittaa siihen, että pimeän aineen hiukkaset saattaisivat olla vakaita miljardien vuosien ajan ennen kuin ne alkavat hajota.

Aiheesta lisää New Scientist (englanniksi)