Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

Tähdet ja avaruus -lehti

Vuorikatu 4B
00100 Helsinki

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

Kaikkeus syntyi pyörivänä ja luultavasti pyörii edelleen

09.07.2011Sakari Nummila
WMAP-satelliitin kuva maailmankaikkeudesta. Kuva Nasa / WMAP Science Team

Uuden amerikkalaisen tutkimuksen mukaan maailmankaikkeus oli syntyessään pyörivässä liikkeessä. Tutkimus julkaistaan Physics Letters -tiedelehdessä.

Yllättävä havainto perustuu galaksien pyörimiseen. Tutkijat selvittivät kymmenientuhansien spiraaligalaksien kiertosuunnan ja huomasivat oletettua enemmän vastapäivään pyöriviä galakseja Linnunradan pohjoisnavan suunnalla.

“Lisä on pieni, vain noin 7 prosenttia, mutta todennäköisyys, että kyseessä on kosminen vahinko, on luokkaa yksi miljoonasta”, väittää tutkimusta johtanut Michael Longo Michiganin yliopistosta. “Nämä tulokset ovat erittäin tärkeitä koska ne näyttävät olevan ristiriidassa yleisesti hyväksytyn oletuksen kanssa. Sen mukaan riittävän suurissa mittakaavoissa kaikkeus on isotrooppinen ilman erityisiä suuntia.”

Longon mukaan tutkimus myös viittaa siihen, että maailmankaikkeus pyörii edelleen. Jos havainto on oikea, se muuttaisi käsitystämme alkuräjähdyksestä ja universumin kehityksestä. Seuraavaksi tutkijat aikovat selvittää löytyykö Linnunradan eteläpuolelta vastaavasti ylimäärin myötäpäivään pyöriviä galakseja.

Avainsanat: Maailmankaikkeys pyörii, spiraaligalaksi, Michael Longo