Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

Tähdet ja avaruus -lehti

Vuorikatu 4B
00100 Helsinki

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

WFIRST-avaruusteleskoopin valmistelu alkoi - Hubblen tarkkuus 100-kertaisella kuva-alueella

21.02.2016Mikko Suominen
Taiteilijan näkemys WFIRST-avaruuskaukoputkesta. Kuva Nasa / GSFC / CIL

Nasa on aloittanut WFIRST eli Wide-Field Infrared Survey Telescope -projektin virallisen valmistelun.

WFIRST havainnoi infrapunan ja näkyvän valon aallonpituuksilla. Se varustetaan 2,4 metrin kokoisella pääpeilillä, kuten Hubble-avaruusteleskooppi.

Uusi avaruuskaukoputki on määrä laukaista avaruuteen ensi vuosikymmenen puolivälissä.

"WFIRSTin laaja-alainen instrumentti antaa sille mahdollisuuden kuvata samalla tarkkuudella kuin Hubble, mutta 100-kertaiselta alueelta taivaalla", Nasan astrofysiikan osaston johtaja Paul Hertz toteaa.

"Sen koronagrafi puolestaan tarjoaa vallankumouksellista tiedettä saadessaan himmeitä, mutta suoria kuvia kaukaisista kaasuplaneetoista ja supermaapalloista."

Alkuperäinen hahmotelma WFIRSTistä tehtiin jo 2011-12, mutta tällä viikolla aloitettiin projektin virallinen määrittelyvaihe.

Nasa pitää WFIRSTiä seuraavana suurena askeleena avaruusteleskoopeille vuonna 2018 laukaistavan James Webb -avaruusteleskoopin jälkeen. WFIRSTin päätarkoituksena ovat pimeään energiaan liittyvät kartoitukset sekä eksoplaneettojen havainnointi. Teleskoopin kokonaisbudjetti on yli 2 miljardia euroa.

Avaruusteleskoopissa on kaksi pääinstrumenttia. Sen laaja-alainen kamera eli WFI ottaa 288 megapikselin kuvia noin puolen asteen levyisestä alueesta taivaalla infrapuna-aallonpituuksilla. Koronagrafi puolestaan ottaa kuvia 0,4-1,0 mikrometrin aallonpituuksilla ja mahdollistaa suorat eksoplaneettakuvat.

Avainsanat: WFIRST, Wide-Field Infrared Survey Telescope, Hubble, Paul Hertz