Vanhanaikaisista filmilevyistä rakennettiin ennätystarkka gammateleskooppi

Vanhassa vara parempi toimii erinomaisesti suurienergisen tähtivalon havaitsemisessa. Radioaktiivisen säteilyn kuvaamisen tarkoitetut filmilevyt taltioivat gammasäteilevän pulsarin ennätystarkasti.

Valon spektrin suurienergisen ääripään gammasäteet ovat kaikkein vaikeimpia kuvata. Niiden lyhyt aallonpituus tarkoittaa, että linsseillä niiden suuntaa ei voi poikkeuttaa eivätkä tavanomaiset ilmaisimet kykene niitä näkemään.

Koben yliopiston Shigeki Aoki päätti ryhmineen kokeilla gammasäteiden vangitsemista vanhanaikaisella tavalla. He lähettivät päällekkäin pinottuja emulsiofilmilevyjä kuumailmapallolla 35–40 kilometrin korkeuteen. Levyt on alun perin tarkoitettu radioaktiivisen säteilyn kuvantamiseen.

"Meidän ryhmämme on keskittynyt emulsiofilmin erinomaiseen kykyyn jäljittää gammasäteitä suurella tarkkuudella. Ehdotimme, että siitä voisi tulla erinomainen gammateleskooppi useilla moderneilla datan taltiointi- ja analysointiominaisuuksilla", sanoo Aoki.

Kuvauslevyt sisältävä gondoli kääntyilee vapaasti tuulessa. Tutkijat asensivat mukaan kameroita, jotta gondolin asento tähtiin nähden olisi tiedossa kullakin hetkellä.

Filmipinon kolme alimmaista kerrosta pantiin liikumaan hitaasti edestakaisin eri nopeuksilla. Siten saatiin määritettyä kunkin gammasäteen tarkka iskeytymisaika sen perusteella, kuinka niiden jäljet levyillä poikkesivat toisistaan.

Näin saadun informaation avulla jälkikäsittelyssä nousi esiin tarkka kuva Velan pulsarista. Tämä tähdenjäänne on galaksissamme Linnunradassa sijaitseva vahva gammasäteilijä. Aokin mukaan kuvan resoluutio on 40 kertaa parempi kuin perinteisillä gammateleskoopeilla on kyetty tuottamaan.

Aiheesta lisää Koben yliopisto (englanniksi)