Uuden sukupolven gammateleskooppi näytti kyntensä

Tutkijoiden mukaan innovatiivisen teleskooppiprototyypin havainto Rapusumun gammasäteilystä osoittaa laitteen käyttökelpoisuuden.

Puolitoista vuotta Arizonassa testikäytössä ollut havaintolaite kantaa nimeä prototype Schwarzschild-Couder Telescope eli pSCT.

Tutkijat esittelivät teleskoopin havaintoa Rapusumusta Amerikan tähtitieteellisen seuran kokouksessa 1. kesäkuuta. Rapusumu on hyvä testikohde, sillä se lähettää jatkuvasti gammasäteilyä.

"Viidenkymmenen vuoden ajan gammateleskooppien optinen rakenne on ollut käytännössä muuttumaton", sanoo David Williams Santa Cruzin yliopistosta.

"Tällä havainnolla Rapusumusta olemme vahvistaneet uuden, hienostuneemman optisen suunnittelun. Se antaa valtavasti paremman suorituskyvyn, mutta myös sallii kameran hyödyntää täysipainoisesti nykyistä kehitystä valosensoreissa ja korkeanopeuksisessa elektroniikassa".

Suorituskykyä lisännyt optinen innovaatio on, että teleskoopissa on kaksi peiliä.

Tähän saakka gammasädeteleskoopit ovat olleet yksipeilisiä. Uusi tekniikka tulee auttamaan esimerkiksi supernovajäänteiden tutkimisessa ja gammataivaan kartoituksessa.

Amerikkalaisvetoiseen projektiin ovat osallistuneet myös Italia, Saksa, Japani ja Meksiko. pSCT petaa tietä tulevaisuudessa valmistuvalle Cherenkov Telescope Array -observatoriolle, joka käsittää yli 100 yksittäistä gammateleskooppia ympäri maailmaa.

Aiheesta lisää Santa Cruzin yliopisto (englanniksi)