Tekoäly hoiti koko supernovan havaitsemisprosessin

Ketju erilaisia tekoälyalgoritmeja on havainnut, varmistanut ja luokitellut uuden supernovan ensimmäistä kertaa. Tämä lupaa merkittävää helpotusta tähtitieteilijöiden työtaakkaan.

Viimeisen kuuden vuoden aikana ihmiset ovat arvioiden mukaan viettäneet 2 200 tuntia supernovakandidaattien tarkastamisen ja luokittelun parissa. Nyt koko prosessi on saatu automatisoitua. Ketjua päästiin testaamaan lokakuun alussa näkyneeseen supernovaan.

Mahdollisen supernovan SN2023tyk tunnisti alun perin Zwicky Transient Facility eli ZTF-robottiobservatorio 3. lokakuuta.

Kaksi päivää tämän jälkeen sen löysi äskettäin kehitetty Bright Transient Survey Bot eli BTSbot-algoritmi ZTF:n dataa läpikäydessään. Kyseessä on tekoäly, joka on opetettu löytämään supernovia yli 1,4 miljoonan valokuvan avulla.

BTSbot pyysi edelleen spektriä kohteelle Palomarin observatorion automaattiselta SED Machine -teleskoopilta. Kun spektri oli otettu, SED Machine puolestaan lähetti sen Caltechin SNIascorelle, joka on supernovien luokitteluun luotu algoritmi.

SNiascore tunnisti kohteen tyypin Ia-supernovaksi ja lähetti 7. lokakuuta tutkijayhteisölle viestin uudesta supernovasta. Koko prosessi kandidaatin havaitsemisesta sen varmistamiseen ja löydön julkistamiseen toimi siis täysin automaattisesti.

BTSbottia kehittämässä ollut Nabeel Rehemtulla Northwestern-yliopistosta oli helpottunut.

"Me menemme nukkumaan yöllä ja aamulla näemme, että BTSbot ja nämä muut tekoälyt järkähtämättä tekevät työtään", hän sanoo.

Aiheesta lisää Northwestern-yliopisto (englanniksi)