Nasalta uusi ratkaisu: miten kaukoputken sisus pinnoitetaan mahdollisimman mustaksi?

Hiilinanoputkien käyttö pinnoitteissa tulee tarjoamaan merkittävän avun tähtitieteellisiin havaintoihin.

Nasa kehittää parhaillaan nanoputkipäällystettä, joka voi mullistaa optisten instrumenttien sisäpintojen käsittelyn.

"Tämä ratkaisu on noin 10 kertaa parempi kuin musta maali, jota tyypillisesti käytetään Nasan instrumenteissa valon absorboimiseksi", kehuu tutkija Leroy Sparr.

Instrumenttien pinnoista heijastuvat valonsäteet ovat merkittävä haitta tarkimmissa havainnoissa. Erityisen suuri ongelma ylimääräisestä valosta on eksoplaneettojen etsinnässä, jossa hyvin himmeiden planeettojen erottaminen on hankalaa niiden emotähtien sokaisevan valon vuoksi.

Uusi läpimurto liittyy hiilinanoputkien kasvattamiseen soveltuvan alustamateriaalin keksimiseen. Tutkijaryhmän jäsen Stephanie Getty vaihteli alustakerroksen paksuutta ja käytettyjä katalyyttejä löytääkseen parhaan yhdistelmän. Kokeet suoritettiin noin 750 asteen lämpötilassa hiilipitoisella kaasulla täytetyssä uunissa.

Saavutetussa ratkaisussa hiilinanoputkien väliset pienet raot absorboivat jopa 99,5 prosenttia niihin osuvasta valosta tehden pinnasta pikimustaa.