Käsityksemme Linnunradasta mullistanut Gaia-teleskooppi täytti 10 vuotta

19. joulukuuta 2013 Sojuz-kantoraketti nosti avaruuteen Gaia-avaruusteleskoopin. Lagrangen 2 -pisteen ympäristöön sijoitettu laite on väsymättä skannannut koko taivasta kerta toisensa jälkeen.

ESA summaa Gaian havaintoja: 1,8 miljardia mitattua tähteä, 813 687 kaksoistähteä, 4,8 miljoonaa galaksikandidaattia, 158 152 havainnoitua aurinkokunnan kappaletta, 214 uutta eksoplaneettakandidaattia, yli 10 000 tutkimusjulkaisua ja 128 väitöskirjaa.

"Gaian löydöt edustavat suurta askelta Linnunradan ymmärtämisessä. On hämmentävää, miten paljon löytöjä se on tehnyt suhteellisen lyhyessä ajassa", sanoo Gaian päätutkija Timo Prusti.

Gaia ei ota yksittäisiä kuvia, vaan pyörii jatkuvasti akselinsa ympäri ja skannaa ohutta kaistaa taivaasta. Pyörimisakseli kääntyy vähitellen, mikä sallii koko taivaan kuvaamisen. Saman alueen peräkkäisten skannausten vertailu antaa tietoa pienistäkin muutoksista ja lisää mittaustarkkuutta.

Tähtien liikkeet ovat paljastaneet jännittävää tietoa myös galaksimme menneisyydestä ja sen törmäyksistä kääpiögalaksien kanssa miljardien vuosien ajalta.

Näillä näkymin Gaian suuntaukseen tarvittua ohjauskaasua riittää vuoden 2025 toiselle puoliskolle asti. Viimeinen datajulkistus on määrä tehdä vuoden 2030 lopussa, kun kaikki data on saatu kalibroitua ja käsiteltyä.