570 megapikseliä - maailman tehokkain digikamera otti ensikuvansa

Chilessä sijaitsevavaan 4-metriseen Blanco-teleskooppiin asennettu Dark Energy Camera on ottanut ensimmäiset kuvansa. Kamerassa on huikeat 570 megapikseliä.

Rakentajiensa mukaan Dark Energy Camera on maailman tehokkain digikamera.

Kamera koostuu 62 erillisestä CCD-kennosta, joista jokainen on tarkuudeltaan yli 8 megapikseliä. Tästä johtuen se ei tuota saumatonta yksittäiskuvaa. Kerralla kuvattavaksi mahtuu alue, joka vastaa 20-kertaista Kuun pinta-alaa taivaalla.

Ennätyskameralla tutkitaan pimeän energian arvoitusta mittaamalla kohteiden valokäyriä, galaksijoukkojen määrää ja rakenteita sekä etsimällä painovoimalinssejä.

"Pimeän energian kartoitus auttaa meitä ymmärtämään, miksi maailmankaikkeuden laajeneminen kiihtyy sen sijaan, että se hidastuisi painovoiman vuoksi", kertoo projektijohtaja Brenna Flaugher Fermilabista. "On hienoa nähdä, miten projektissa työskennelleiden ihmisten työ tuottaa tulosta."

Nyt julkaistuissa koeluontoisissa ensimmäisissä kuvissa on galaksijoukkoja, pallomainen tähtijoukko sekä Pieni Magellanin pilvi.

Varsinaisen kartoituksen on määrä alkaa joulukuussa perinpohjaisten testien jälkeen. Viisi vuotta kestävässä tutkimuksessa kuvataan kahdeksasosa taivaasta eli 5000 neliöastetta. Tavoitteena on tutkia 300 miljoonaa galaksia, 100 000 galaksijoukkoa ja 4000 supernovaa.

Dark Energy Camera ei sinänsä ole suurin tähtitieteellinen kamera resoluutioltaan, sillä Pan-STARRS-järjestelmän kameroissa on peräti 1,4 miljardia pikseliä. Dark Energy Camera on kuitenkin teknisesti niitä kehittyneempi ja optimoitu punasiirtyneiden kohteiden havaintoihin.

Aiheesta lisää Fermilab (englanniksi)