14 vuoden gammataivas esitellään animaatiossa

Gammasäteet paljastavat monia universumin suurienergisimmistä ilmiöistä. Kaikkien aikojen kattavimmat gammahavainnot on kerännyt Nasan Fermi-teleskooppi.

"Linnunradan kirkasta ja tasaista gammahehkua pilkuttavat kaukaisten galaksiydinten supermassiivisten mustien aukkojen suihkut, jotka liikkuvat lähes valonnopeudella", kuvailee Fermin havaintoanimaatiota Seth Digel SLAC-laboratoriosta.

Väärävärianimaatio esittelee aluksi koko taivasta koordinaatistossa, jossa Linnunradan taso on asetettu keskelle vaakasuoraan. Näkymää esitellään myös galaktisen pohjoisen ja etelän puoliskot ympyröiksi erottavassa koordinaatistossa. Siten Linnunradan ulkopuoliset kohteet erottuvat vielä paremmin.

Suurin osa Linnunradan hehkusta on peräisin pulsareista. Ne ovat nopeasti pyöriviä tähdenjäänteitä. Pulsareita on eniten galaksin kiekon tasossa.

Kaukaisten blasaarien säteily puolestaan muodostaa suurimman osan pilkuista Linnunradan kiekon ulkopuolella. Blasaarit ovat aktiivisia galakseja, joiden suihkut osoittavat meitä kohti.

Heikohkona gammalähteenä näkyvän Auringon vuosittainen liike taivaalla erottuu myös kuvasta.

Fermi-teleskooppi on tärkeässä roolissa etsittäessä gammataivaan muutoksia ja blasaarien purkauksia. Löytymisensä jälkeen näitä ilmiöitä voidaan tutkia tarkemmin muiden aallonpituusalueiden teleskoopeilla.

Fermi-avaruusteleskooppi laukaistiin Maan kiertoradalle vuonna 2008 tavoitteena 5–10 vuoden toiminta-aika. Tähän mennessä Fermi on kartoittanut taivasta jo 15,5 vuoden ajan. Nasa toivoo teleskoopin pysyvän toimintakykyisenä vielä pitkään.