Yksinäisiä planeettoja on 100 000 kertaa enemmän kuin tähtiä taivaalla

Tammikuussa julkaistun tutkimuksen mukaan Linnunradan aurinkokunnissa on ainakin 100 miljardia planeettaa - siis vähintään yhtä paljon kuin tähtiä.

Valtavalta kuulostava luku kuitenkin kalpenee sen rinnalla, kuinka paljon planeettoja saattaa olla yksinään tähtien välisessä avaruudessa. Uusimman yhdysvaltalaisen arvion mukaan vailla emotähtiä olevia planeettoja voi olla jopa 100 000 kertaa enemmän kuin tähtiä. Aiemmin yksinäisiä planeettoja uskottiin olevan vain hieman enemmän kuin tähtiä.

Uusi tulos saatiin arvioimalla kuinka paljon planeettoja synnyttävää materiaa on Linnunradassa ja miten siitä voi muodostua kookkaampia kappaleita. Jos luku pitää paikkansa, sillä on suuria vaikutuksia planeettojen syntyteorioihin sekä käsitykseen elämän yleisyydestä maailmankaikkeudessa.

"Jos vaeltava planeetta on tarpeeksi kookas, jotta sillä on tiheä kaasukehä, se on voinut vangita riittävästi lämpöä bakteerielämälle", uskoo tutkimusta johtanut Louis Strigari Stanfordin yliopistosta. (Planeettojen yleisyydestä lisää Tähdet ja avaruus -lehdessä 3/2012.)

Aiheesta lisää Stanfordin yliopisto (englanniksi)