Planeettoja muodostavan kiekon jäistä saatiin tarkkoja havaintoja

Nuorta tähteä ympäröivää ainekiekkoa tutkittiin James Webb -avaruusteleskoopilla. Tuloksena oli tähän mennessä yksityiskohtaisin inventaario erilaisista jäistä kiekossa.

Tutkijoiden kohteena oli 600 valovuoden päässä sijaitseva tähti HH 48 E. He löysivät selviä signaaleja vesijäästä, hiilidioksidijäästä ja hiilimonoksidijäästä. Viitteitä saatiin myös muunlaisista jäistä, kuten ammoniakista.

Jää on tärkeä rakennusaine muodostuvissa planeettakunnissa. Sen ansioista pienet pölyhiukkaset paakkuntuvat yhteen isommiksi kappaleiksi, joista planeetat ja komeetat alkavat kasvaa.

"Suora jääkartoitus planeettoja muodostavissa kiekoissa antaa tärkeää tietoa mallinnuksiin, jotka auttavat ymmärtämään Maan ja muiden planeettojen syntyä", sanoo Ardjan Sturm Leidenin yliopistosta.

Yksi tutkijoiden kiinnostavista havainnoista oli, että HH 48 E:n hiilimonoksidijää saattaa olla sekoittunutta heikommin haihtuvan hiilidioksidi- ja vesijään kanssa.

Tämä tarkoittaa, että hiilimonoksidi voi pysyä jäisenä oletettua lähempänä tähteä. Seurauksena on, että runsaasti hiiltä sisältäviä planeettoja voi syntyä lähempänä tähteään kuin aiemmin on luultu.

Tulevat lisähavainnot HH 48 E:stä ja muista planeettoja muodostavista ainekiekoista näyttävät, pitääkö tämä alustava tulkinta hiilimonoksidia sisältävästä sekajäästä paikkansa.

Aiheesta lisää Phys.org (englanniksi)