Muodostumassa oleva planeetta saatiin ensimmäistä kertaa valokuvattua

Tähtitieteilijät ovat ensimmäistä kertaa tehneet suoran havainnon kaasu- ja tomukiekon sisällä muodostuvasta planeetasta.

Tutkijat huomasivat muodostuvalta planeetalta näyttävän kohteen tutkiessaan 335 valovuoden etäisyydellä Maasta sijaitsevaa nuorta aurinkokuntaa. Kohteen arvellaan kehittyvän Jupiterin kaltaiseksi kaasujättiläiseksi.

"Tähän mennessä planeettojen muodostumista on enimmäkseen tutkittu tietokonesimulaatioiden avulla", sanoo Sascha Quanz Zürichin ETH-yliopistosta. "Mikäli löytömme todellakin on muodostumassa oleva planeetta, voimme ensimmäistä kertaa tutkia planeettojen muodostumista sekä muodostumassa olevan planeetan vuorovaikutusta syntymäympäristönsä kanssa empiirisesti hyvin varhaisessa vaiheessa."

Nykykäsityksen mukaan jättiläisplaneetat kasvavat kaappaamalla tähden muodostumisessa ylijäänyttä kaasua ja tomua itselleen. Nyt tutkitun HD 100546 -tähden ympärillä olevassa kiekossa näkyy useita piirteitä, jotka tukevat tätä hypoteesia.

Vaikka muodostumassa oleva planeetta on todennäköisin selitys havainnolle, kyseessä saattaa olla myös täysin muodostunut planeetta, joka sinkoutui kauemmas alun perin lähempänä tähteä sijainneelta radalta.