Kepler-avaruusteleskooppi löysi ensimmäiset eksoplaneettansa

Nasan Kepler-avaruusteleskooppi on tehnyt ensimmäiset eksoplaneettalöytönsä. Viisi uutta eksoplaneettaa ovat kaikki tyypiltään "kuumia jupitereita" eli hyvin lähellä kotitähtiään kiertäviä kaasuplaneettoja. Eksoplaneettojen arvioidut lämpötilat ovat 1200–1700 celsiusastetta.

"On palkitsevaa nähdä Keplerin ensimmäisten löytöjen valmistuvan liukuhihnamaisesti", kuvailee Nasan Astrofysiikan osaston johtaja Jon Morse. "Oletimme Jupiterin kokoisten lähellä tähtiään kiertävien planeettojen olevan ensimmäisiä löytöjä. On vain ajan kysymys, milloin Keplerin havainnot johtavat pienempien ja kauempana tähtiä kiertävien planeettojen löytymiseen. Vähitellen lähestytään ensimmäistä Maata kooltaan ja kiertoetäisyydeltään muistuttavaa eksoplaneettaa."

Kepler laukaistiin avaruuteen maaliskuussa 2009. Se kuvaa jatkuvasti samaa, Joutsenen tähtikuvioon keskittyvää aluetta ja seuraa 150 000 tähden valokäyriä. Valokäyristä etsitään eksoplaneettojen aiheuttamia pieniä toistuvia himmentymisiä. Keplerin on määrä toimia ainakin vuoden 2012 loppupuolelle asti.

Lue lisää Nasan sivuilta (englanniksi)