Joka 20. tähti kaappaa itselleen planeetan

Uuden tutkimuksen mukaan Linnunradan tähtiä saattaa kiertää miljardeja planeettoja, jotka ovat vaeltaneet tähdeltä toiselle.

On yleisesti tunnettu ilmiö, että planeettoja linkoutuu avaruuteen esimerkiksi tähtien keskinäisten lähiohitusten vuoksi.

Nyt tutkijat pitävät myös tähtien painovoimallaan suorittamia planeettojen kaappauksia entistä tavallisempina. Yhdysvaltalais-kiinalainen tutkimus aiheesta ilmestyy Astrophysical Journal -julkaisussa 20. huhtikuuta.

Tutkimuksessa simuloitiin nuorten tähtien joukkoa, jossa oli vapaita planeettoja saman verran kuin tähtiä. Tuloksena oli, että noin 3-6 prosenttia tähdistä kaappasi itselleen planeetan. Todennäköisyys oli sitä suurempi mitä massiivisempi tähti oli. Noin joka 20. tähdellä on siis kaapattu planeetta.

Planeettakaappaus voi tapahtua, mikäli tähti sattuu liikkumaan samaan suuntaan kuin vapaa planeetta avaruudessa. Yleensä kaapattu planeetta jää kiertämään tähteä tuhansia kertoja kauemmaksi kuin Maan etäisyys Auringosta.

Uusi malli saisi vahvistuksen mikäli löytyisi eksoplaneettoja, jotka kiertävät pienimassaisia tähtiä kaukaisella radalla. Tällaisilla radoilla olevat planeetat tuskin olisivat voineet syntyä pienen tähden kanssa samaan aikaan. (Aiheesta lisää Tähdet ja avaruus 3/2012).