Eniten Maata muistuttavat eksoplaneetat luokitellaan uudella sivustolla

Uusi sivusto havainnollistaa tunnettujen eksoplaneettojen ominaisuuksia ja soveltuvuutta elämälle. Sivuston on julkaissut Puerto Ricon Arecibon yliopistoon kuuluva Planetary Habitability Laboratory (PHL).

Luettelo ei vielä sisällä äskettäin löytynyttä, tähän asti eniten Maata muistuttavaksi arvioitua Kepler-22b-planeettaa, mutta se lisättäneen piakkoin. Maan ja Marsin väliin potentiaalisten elämän mahdollisuuksien osalta mahtuu arvioidussa listassa kaksi eksoplaneettaa, HD 85512b sekä Gliese 581d.

Planeetat on luokiteltu kolmella arvioidulla indeksillä. Maankaltaisuusindeksi (ESI) mittaa planeetan koon, tiheyden, pakonopeuden ja lämpötilan samankaltaisuutta Maahan. Pinnan elinkelpoisuus (SPH) viittaa todennäköisyyteen, että planeetan pinnalla voisi selviytyä monimuotoinen biosfääri.

Elämänvyöhykkeen etäisyys (HZD) taas kertoo siitä, miten lähellä eksoplaneetta on kotitähteään ympäröivää, meidän kaltaisellemme elämälle sopivaa vyöhykettä. Tällä vyöhykkeellä olevan planeetan pinnalla olisi todennäköisesti nestemäistä vettä.

Uusi PHL:n sivusto ei tieteelliseltä tarkkuudeltaan ole vielä kovin luotettava. Planeettojen arviointi elämän kannalta on hankalaa, mutta sivusto tarjoaa sille visualisoituja perusteita selityksineen. Puhdasta numerotietoa eksoplaneetoista etsiville luotettavampi lähde on esimerkiksi Extrasolar Planets Encyclopaedia.

Aiheesta lisää Planetary Habitability Laboratory (englanniksi)