Auringonkaltaiselta tähdeltä löytyi oudon kaukaisia planeetta-alkioita

Tähteä HD 107146 ympäröivästä laajasta pölykiekosta on löytynyt keskittymä hyvin kaukaa, 85-kertaiselta Maa-Aurinko-etäisyydeltä.

Noin 90 valovuoden etäisyydellä sijaitsevaa, Aurinkoa muistuttavaa nuorta tähteä on havainnoitu ALMA-teleskoopilla. Tutkijat arvioivat pölytihentymän syntyneen Pluton kokoluokan kappaleiden vetovoimavaikutuksesta. Tutkimus aiheesta ilmestyi Astrophysical Journal -julkaisussa.

"Tämä tähtijärjestelmä antaa mahdollisuuden tutkia mielenkiintoista ajanjaksoa nuoren auringonkaltaisen tähden kehityksessä", kuvailee tutkimukseen osallistunut Stuartt Corder.

Tähti on iältään vain 100 miljoonaa vuotta eli kaksi prosenttia Auringon iästä. Lähellä sijaitsevien planeettojen arvioidaan jo muodostuneen. Sen sijaan kauempana tähdestä pölyhiukkasten kasautuminen törmäysten kautta suuremmiksi kappaleiksi on vielä kesken.

Havaintojen perusteella spekuloidaan myös, että massaltaan Maan luokkaa oleva kappale saattaisi olla tiivistymässä pölystä 75-kertaisella Maa-Aurinko-etäisyydellä tutkitusta tähdestä. Tällainen löytö loisi aivan uuden luokan planeettojen synnyn teoriaan.

Aiheesta lisää NRAO (englanniksi)