Astronomit löysivät uuden tyyppisen planeetan - megamaapallo

Tähtitieteilijät ovat löytäneet 17 maapallon massaisen planeetan. Kaikille yllätyksenä planeetta muodostuu Maan tapaan pääosin kivestä.

Historiallinen löytö esiteltiin tällä viikolla Yhdysvaltain tähtitieteellisen seuran kokouksessa Bostonissa.

Nykyteorioiden mukaan näin suuria kiviplaneettoja ei pitäisi pystyä muodostumaan. Suurten planeettojen on uskottu aina keräävän painovoimansa avulla ympärilleen paksun vetykaasuvaipan. Tällöin niistä muodostuu kiviplaneetan sijaan Jupiterin kaltaisia, pääosin kaasusta koostuvia planeettoja.

Koska nyt löydetty kohde on kivinen, mutta paljon kookkaampi kuin niin sanotut super-maapallot, löydön tehneet tutkijat ovat alkaneet kutsua uutta planeettatyyppiä megamaapalloksi. Planeetan iäksi arvioidaan huimat 11 miljardia vuotta.

"Tämä on maapallojen Godzilla", hehkuttaa Dimitar Sasselow Harvard-Smithsonianin astrofysiikan keskuksesta. "Mutta toisin kuin elokuvahirviö, Kepler-10c:llä on positiivisia vaikutuksia elämälle."

Sasselowin mukaan löytö todistaa, että lukuisia kivisiä planeettoja ja siten mahdollisesti myös elämää on voinut syntyä jo melko varhaisessa maailmankaikkeudessa.