Pioneer-anomalia ratkaistiin yli vuosikymmenen ihmettelyn jälkeen

Pioneer 10 ja 11 -luotaimia hidastuttanut outo ilmiö on saanut todennäköiseltä selitykseltä vaikuttavan ratkaisumallin. Malli syntyi tutkimuksessa, joka keskittyi aiempia analyysejä tarkemmin avaruusluotainten rakenteeseen.

Uuden tutkimuksen mukaan enimmäkseen luotainten menosuuntaan suuntautuvat lämpösäteilyn fotonit aiheuttavat säteilypaineellaan voiman, joka on suuruusluokaltaan juuri oikea aiheuttamaan havaitun hidastuvuuden.

"Pioneer-alukset ovat spin-stabiloituja ja niiden lautasantennit osoittivat aina Maan suuntaan", tiivistää Bruce Betts Planetary Societysta. "Toisekseen niiden kaksi lämmönlähdettä eli ydinparistot ovat aluksen kulkusuunnan puolella ja lisäksi niiden lämpösäteily heijastuu lautasen takapinnasta kohti kulkusuuntaa."

Pioneer-anomaliana tunnettu luotainten hidastuvuus tuli suureen julkisuuteen vuonna 1998. Alusten on havaittu hidastuvan tasaisesti kiihtyvyydellä, joka on suunnilleen kymmenesmiljardisosa maanpinnan painovoimakiihtyvyydestä. Hidastuvuus voitiin päätellä alusten lähettämien signaalien sinisiirtymästä.

Vuosien varrella ilmiölle on ehdotettu valtava määrä erilaisia selityksiä ja myös säteilypainetta on ehdotettu, mutta ei mallinnettu näin tarkasti. Monet hypoteesit liittyvät myös esimerkiksi painovoiman outoon käyttäytymiseen ja pimeän aineen esiintymiseen aurinkokunnassa.

Aiheesta lisää Planetary Society (englanniksi)