Bussin kokoinen asteroidi ohittaa Maan kello 17.30

Pieni asteroidi ohittaa tänään Maan harvinaisen läheltä. Halkaisijaltaan noin 11-metrinen 2012 BX34 lentää planeettamme vierestä noin kello 17.30 Suomen aikaa.

Etäisyyttä kohteeseen on pienimmillään vain 59 044 kilometriä. Matka vastaa vain noin 17 prosenttia Kuun etäisyydestä, joten ohitus on poikkeuksellisen täpärä. Kohde löytyi toissapäivänä, ja tieto ohituksesta julkaistiin eilen.

Asteroidilla ei ole vaaraa törmätä Maahan. Osuessaankin kappale aiheuttaisi korkeintaan erittäin vähäistä paikallista vahinkoa. "Se ei pääsisi ilmakehämme läpi vaikka uskaltaisi yrittääkin", arvioi Nasan Asteroid Watch Twitterissä.

Asteroidi kirkastuu noin magnitudiin 14 hiukan ennen lähiohitusta, joten sen voisi havaita sopivissa olosuhteissa harrastajakaukoputkella.

Useat tutkimusryhmät ympäri maapalloa etsivät jatkuvasti taivaalta mahdollisia planettaamme uhkaavia asteroideja. Vasta noin 140-metriset astroidit voivat aiheuttaa suurempaa paikallista tuhoa, mutta globaalimpaan tuhoon kykenisi vasta kilometriluokan kohde. Viime vuonna Nasa ilmoitti, että se on havainnut jo noin 90 prosenttia kaikista suurimmista asteroideista, joiden rata käy Maan lähellä.

Aiheesta lisää Space.com (englanniksi)