Asteroidiohitusta pääsee seuraamaan netin kautta

Asteroidi 2012 DA14 ohittaa Maan tänään perjantai-iltana Suomen aikaa. Tapaus on historiallinen, sillä kyseessä on lähin tunnettu tämän kokoluokan kappaleen ohitus Maasta. Asteroidin läpimitaksi on arvioitu 40-80 metriä.

Ohitusta voi seurata illan mittaan Nasa TV:n kautta. Lähimmillään Maata asteroidi käy kello 21.26 Suomen aikaa, jolloin etäisyyttä maanpintaan on arviolta 27 700 kilometriä. Parhaan käsityksen tapahtumasta saa käyttämällä Nasan Eyes on the Solar System -selainohjelmaa, joka näyttää asteroidin radan kolmiulotteisesti.

Nasa aikoo tehdä asteroidista havaintoja Goldstonessa sijaitsevilla tutkilla pian ohituksen jälkeen. Todennäköisesti kappaleen koko ja muoto saadaan silloin kartoitettua tarkkaan.

Kirkkautensa puolesta 2012 DA14 olisi havaittavissa sään salliessa jo kiikarilla tai pienellä kaukoputkella. Kohteen näennäiseksi kirkkaudeksi on arvioitu 7,5 magnitudia. Asteroidi nousee horisontin yläpuolelle Suomesta katsottuna noin kymmenen minuuttia lähimmän ohituksen jälkeen. Se kulkee Leijonan tähtikuvion vasemmalta puolelta ja jatkaa matkaansa kohti Pohjantähteä.

Helpoimmin etsintäkartan saa tehtyä Heavens-above.com-sivustolla, johon syötetään oma havaintopaikka. Käytännössä ero kohteen paikassa taivaalla eri puolilta Suomea havaittaessa on hyvin pieni.

Vaikka ohitus on hyvin harvinainen laatuaan, se ei ole ainoa tiedossa oleva. Huhtikuussa 2029 ohitsemme sujahtava Apophis-asteroidi on huomattavasti 2012 DA14:ää suurempi ja ohittaa Maan suunnilleen samalta etäisyydeltä.