Vety ja asetyleeni katoavat mystisesti Titanin pinnalta

Cassini-luotaimen havainnot paljastavat, että Saturnuksen Titan-kuun pinnalta katoaa vetyä tuntemattomalla tavalla. Titanin pinnalla ei myöskään vaikuta olevan asetyleeniä, vaikka sitä esiintyy kuun paksussa ilmakehässä.

Arviot ovat erityisen kiinnostavia siksi, että asetyleeniä pidetään parhaana energianlähteenä Titanin mahdolliselle elämälle. Myös vedyn katoaminen sopisi kuvaan, sillä Titanin elämällä jo vuonna 2005 spekuloinut eksobiologi Chris McKay tutkimusryhmineen pitää vetyä tarpeellisena kuun biologisille prosesseille.

"Ehdotimme vedyn kuluttamista, koska se on ilmeisin kaasu Titanin elämän käyttöön samalla tavoin kuin me kulutamme happea Maassa", McKay kertoo. "Mikäli nämä merkit osoittautuvat elämän aiheuttamiksi, se olisi tuplasti jännittävämpää, koska elämänmuoto olisi täysin riippumaton Maan veteen perustuvasta elämästä."

Titanissa nestemäisenä esiintyvään metaaniin perustuvat elämänmuodot ovat toistaiseksi täysin hypoteettisia eikä niistä ole todisteita. Nasan tutkijoiden mukaan on todennäköistä, että havainnoille löytyy jokin muu, Titanin huonosti tunnettuihin kemiallisiin prosesseihin perustuva selitys.

Lisähavaintoja odotetaan Cassinin seuraavilta Titanin lähiohituksilta, joita on luvassa tänä vuonna vielä viisi.

Aiheesta Nasan sivuilla (englanniksi)