Titan-kuussa hallitsevat sateet, joet, järvet ja törmäykset - tulivuoret puuttuvat

Cassini-luotaimen uusimmat havainnot eivät tue hypoteesia Saturnuksen Titan-kuun tulivuorista. Tulokset julkaistiin Icarus-lehdessä.

Aiemmin vulkaanisiksi tulkittujen pinnanmuotojen arvioidaan tässä tutkimuksessa syntyneen joko törmäyksien tai Titanin kaasukehän sään eli tuulen ja sateen sekä järvien ja jokien muodostumisen vaikutuksesta.

Vahvoja viitteitä siitä, että Titanin sisällä olisi lämpölähde, joka tuottaisi jäätulivuoria ja laavavirtoja, ei löytynyt. "Tuoreet Titanin sisustaa koskevat tutkimukset myöskin vähentävät tulivuoritoiminnan todennäköisyyttä", tutkimusta johtanut Jeff Moore totesi.

Tutkijat vertailivat keskenään Titania sekä lähes samankokoista Jupiterin Callisto-kuuta. Titanin kaasukehää lukuun ottamatta kappaleiden pinta muistuttaa suuresti toisiaan.

Näyttää siltä, että poikkeava tekijä on juuri Titanin sää, johon kuuluu nestemäisen metaanin ja etaanin esiintyminen sateiden, jokien ja jopa sisämerten mittakaavassa. Kumpaakin kuuta koettelevat myös törmäykset.

Titanin pinnanmuotojen tutkiminen perustuu lähinnä Cassinin tutkamittauksiin luotaimen lähiohitusten aikana. Jonkin verran havaintoja saadaan myös infrapunainstrumenttien avulla.