Merkuriuksen pätsimäinen kuumuus voi auttaa muodostamaan jäätä

Uuden tutkimuksen mukaan Merkuriuksen pinnan satojen asteiden kuumuudessa tapahtuu kemiallinen reaktio, jonka seurauksena planeetan varjoisiin kraattereihin kertyy jäätä.

Merkurius on kuuma planeetta. Sen päiväpuolella lämpötilat nousevat jopa 400 asteeseen. Napa-alueiden kraattereiden pysyvissä varjopaikoissa on kuitenkin 200 astetta pakkasta.

Kraattereista on löydetty vahvoja merkkejä vesijäästä. Nyt Georgian teknologisen instituutin tutkijat ehdottavat, että osa tästä jäästä on saanut alkunsa kemiallisesta reaktiosta Merkuriuksen kuumalla päiväpuolella.

Idean mukaan korkea lämpötila vapauttaa pinnan mineraalien yhdestä vety- ja happiatomista koostuvat hydroksyyliryhmät. Niiden törmätessä toisiinsa syntyy vesimolekyylejä.

Osa vesimolekyyleistä hajoaa Auringon valon vaikutuksesta tai nousee korkealle planeetan pinnan yläpuolelle. Mutta osa laskeutuu kraattereiden varjoihin ja kerryttää sinne jäätä.

"Tämä ei ole mikään outo, täysin puun takaa tullut idea", sanoo Brant Jones Georgian teknologisesta instituutista. "Kemiallisen mekanismin perusteet on havaittu kymmeniä kertoja aiemmissa tutkimuksissa."

Yleisesti hyväksytyn käsityksen mukaan Merkuriuksen kraattereiden jää on peräisin komeettojen ja asteroidien mukanaan tuomasta vedestä. Tutkijoiden laskelmien perusteella mineraalien hydroksyyliryhmien vapautumisesta syntyvät vesimolekyylit voisivat kuitenkin vastata 10 prosentin osuutta tästä vesijäästä.

Aiheesta lisää Phys.org (englanniksi)