Marsin muinaisesta elinkelpoisuudesta löytyi viitteitä

"Kaikki elämän vaatimat ainesosat ovat löytyneet Marsin pinnan alta, ja se on saattanut olla elinkelpoisin osa Marsia", uskoo Joseph Michalski Planetary Science -instituutista.

Michalskin väite pohjautuu Nasan Mars Reconnaissance Orbiter -luotaimen uusimpiin havaintoihin. Luotain tutki McLaughlin-nimistä kraatteria ja löysi sen sisältä merkkejä karbonaatti- ja savimineraaleista, jotka ovat todennäköisesti muodostuneet emäksisessä järvessä. Kraatteriin ei kuitenkaan näytä johtaneen suuria vesiuomia, joten tutkijat arvelevat kraatterin täyttyneen pinnan alta tulleesta vedestä.

"Tämä uusin tutkimus ja monet muut tutkimukset paljastavat, että Mars on monimutkaisempi kuin aiemmin on ymmärretty ja että ainakin jotkin alueet voivat toisia todennäköisemmin paljastaa merkkejä muinaisesta elämästä", toteaa Rich Zurek Nasasta.

“Mars voi tarjota ikkunan menneisyyteemme. Ympäristöolosuhteet maapallolla ja Marsissa olivat todennäköisesti aluksi samankaltaisia, ainakin pinnan alla", Michalski puolestaan näkee. "Marskivien tutkiminen on kuin löytäisi kasan sivuja, jotka on revitty Maan geologian historian kirjasta. Riippumatta siitä, sisältävätkö ne elämää, ne varmasti opettavat meille suunnattomasti aurinkokunnan varhaisista kemiallisista reaktioista."

Tutkimus Marsin pohjavedestä ja sen merkityksestä Marsin elinkelpoisuudelle julkaistiin sunnuntaina Nature Geoscience -verkkolehdessä.