Tutkijat väittävät havainneensa viitteitä marsilaisesta elämästä

Tutkijat ovat käyneet uudelleen läpi vanhoja Viking-marsluotaimien havaintoja. Nyt pieni kansainvälinen tutkimusryhmä väittää löytäneensä selviä merkkejä elämän synnyttämistä reaktioista. Tulokset esiteltiin tällä viikolla International Journal of Aeronautical and Space Sciences -julkaisussa.

Viking-luotaimet analysoivat Marsin pintaa 36 vuotta sitten. Alusten päätehtävä oli etsiä elämää punaiselta planeetalta.

Turun yliopiston Tuorlan observatorion professori Harry Lehto pitää mahdollisena, että Marsissa saattaa olla mikrobitason elämää ja että Viking-luotaimet ovat tosiaan voineet tehdä tällaisen havainnon.

"Sinänsä tutkimuksessa käytetyt menetelmät ovat päteviä", Lehto arvioi. "Olisin kuitenkin kaivannut lisää vertauksia tai parempaa kuvausta menetelmien yksityiskohdista ja vertailutesteistä."

Väite elämän merkkien löytymisestä onkin saanut kritiikkiä, sillä biologisia prosesseja ja ei-biologisia prosesseja on vaikea varmuudella erottaa toisistaan. Nyt julkaistu tutkimus ei myöskään ole käynyt läpi yhtä laajaa vertaisarviointia kuin suuremmissa lehdissä julkaistavat paperit.

"Muutamat muut viimeaikaiset tutkimukset kuten uudet analyysit marsmeteoriiteista ovat myös antaneet kiinnostavia tuloksia. Elämän potentiaalia lisäävät vielä uusimmat viitteet Marsin virtaavasta vedestä", toteaa Lehto. "Elämän mahdollisuutta Marsissa ei siis voi sulkea pois, ja mahdollisia viitteitä elämästä on alkanut kasaantua. Varmin todiste olisi, jos punaiselle planeetalle lähetettäisiin mikroskooppi, jolla nähtäisiin marsilainen mikrobi."

(Aiheesta lisää Tähdet ja avaruus -lehdessä no 4 tai 5/2012)