Tutkijat simuloivat elämän saapumista Maahan avaruudesta

Hiljattain julkaistun tutkimuksen mukaan elämä olisi pystynyt siirtymään avaruudesta pudonneen asteroidin mukana maapallolle.

Eliöiden kulkeutuminen planeetalta toiselle saattaa kuulostaa tieteiskuvitelmalta, mutta asia on ollut jo pitkään vakavasti otettavan tutkimuksen kohteena. Olosuhteet elämän synnylle saattoivat olla alkujaan otollisemmat Marsissa kuin maapallolla. Lisäksi punaiselta planeetalta on tullut Maahan runsaasti kivenkappaleita, joiden sisällä mikrobit ovat voineet matkustaa.

Kun avaruudesta tuleva kivi putoaa maahan, ilmalento on niin lyhyt, että vain kappaleen pintaosat ehtivät kuumeta sisuksen pysyessä kylmänä. Siksi tutkijat ampuivat jäädytetystä levästä tehtyjä ammuksia veteen erittäin suurella nopeudella.

"Kuten saattoi olettaa, nopeuden kasvattaminen lisäsi kuolleiden levien osuutta", kertoo Dina Pasini Kentin yliopistosta. "Kuitenkin jopa 6,93 kilometrin sekuntinopeudella pieni osa selvisi. Suunnilleen tämän suuruinen törmäysnopeus olisi odotettavissa, jos meteoriitti osuu maapallon kaltaiseen planeettaan."

Aiemmat tutkimukset ovat viitanneet siihen, että mikrobit pystyisivät selviytymään myös avaruusmatkan muusta osasta.

Aiheesta lisää EPSC 2013 (englanniksi)