Vieraan aurinkokunnan planeetasta otettiin ensimmäistä kertaa näkyvän valon spektri

Ensimmäistä kertaa tutkijat ovat havainneet vieraan aurinkokunnan planeetasta heijastuvaa näkyvää valoa ja hajottaneet sen spektriksi.Tähtitieteilijät käyttivät Chilessä sijaitsevan La Sillan observatorion teleskooppia tutkiakseen eksoplaneettaa nimeltä 51 Pegasi b. Kyseinen kohde sijaitsee noin 50 valovuoden etäisyydellä Maasta.Nykyään eniten käytetty menetelmä tutkia eksoplaneettojen kaasukehiä on havaita tähtijärjestelmiä, kun planeetta kulkee maapallolta katsoen emotähtensä editse tai takaa. Näin tapahtuu kuitenkin vain pienellä osalla planeetoista.Nyt käytetty tekniikka ei riipu planeetan ylikulun havaitsemisesta, joten sitä voidaan toivottavasti soveltaa useampaan kohteeseen. Sen avulla on myös mahdollista saada erilaisia tietoja planeetasta kuin muilla tekniikoilla."Tämäntyyppinen havaintotekniikka on tieteelle hyvin arvokas, sillä sen avulla me voimme mitata planeetan todellisen massan ja radan kaltevuuden, jotka ovat välttämättömiä ymmärtääksemme järjestelmää paremmin. Se tarjoaa meille myös arvion planeetan heijastuvuudesta eli albedosta, jota voidaan käyttää johtopäätöksiin sekä planeetan pinnan että kaasukehän koostumuksesta", selitttää Jorge Martins ESOsta.