Europa-kuusta julkaistiin uusi kuva ja video

Nasa on julkaissut uuden version yhdestä kautta aikojen tarkimmista Jupiterin Europa-kuun kuvista.

Nyt julkaistu kuvaversio pyrkii näyttämään kuun värit mahdollisimman aitoina. Galileo-luotain otti alkuperäisen kuvamosaiikin 1990-luvun lopussa.

Kuvaa hallitsevat Europan pinnan pitkät, kiermurtelevat halkeamat vaaleassa jääpinnassa. Punaruskeiden halkeamien aineen uskotaan kertovan Europan pinnanalaisen valtameren geologisesta historiasta

"Aurinkokunnastamme löytyy miljardeja vuosia vanha valtameri, joka on ehkä 10 kertaa Maan valtameriä syvempi ja jossa on 2-3 kertaa enemmän nestemäistä vettä kuin maapallolla", kuvailee Kevin Hand JPL:stä.

"Europa-kuun sisäisen valtameren pitävät sulana vuorovesivoimat, jotka saattavat aiheuttaa myös vedenalaista tulivuoritoimintaa", Hand sanoo.

Europa-kuu on halkaisijaltaan noin 3 100 kilometriä eli hieman Maan kuuta pienempi. Nykyarvioiden mukaan Europaa peittää noin 15 kilometriä paksu jääkuori, jonka alla on sula valtameri.

Sekä Nasa että ESA ovat suunnitelleet laukaisevansa luotaimia tutkimaan Europaa ja muita Jupiterin kuita 2020-luvun puolivälissä.

Nasan Europa-video YouTubessa