Yli 400 tähteä syntyi samaan aikaan - muodostavat pitkän virran

Tutkijat ovat löytäneet Linnunrata-galaksistamme nuoren tähtivirran, joka levittäytyy peräti 500 valovuoden matkalle. Joukon tähdet ovat vain noin 100 miljoonan vuoden ikäisiä.

Tähdet usein syntyvät pallomaisissa ryhmissä, joissa lukuisia tähtiä alkaa muodostua samanaikaisesti. Vasta hiljattain astrofyysikot ovat alkaneet löytää taivaalta uudenlaisia tähtijoukkojen muotoja.

Nyt tutkijat ovat havainneet nuoren tähtien ryhmän, joka muistuttaa muodoltaan pikemminkin pitkää virtaa. Tutkittu joukko on poikkeuksellisen lähellä meitä ja erittäin nuori.

"Kiinnostavaa Theia 456 -ryhmässä on se, että kyseessä ei ole pieni tähtien joukko. Se on pitkä ja venynyt", toteaa Jeff Andrews Northwesternin yliopistosta.

Ryhmään kuuluu yhteensä 468 tähteä, jotka ovat levittäytyneet yli 500 valovuoden pituiseksi jonoksi. Joukon uskotaan olleen alkujaan tiivis, mutta muuttaneen muotoaan vuorovesivoimien myötä.

Analysoimalla tähtien alkuainejakaumaa sekä pyörimisnopeuksia Andrews kollegoineen pystyi päättelemään, että kaikki tähdet syntyivät vain noin 100 miljoonaa vuotta sitten. Tähtitieteellisesti katsottuna se on aivan hiljattain.

Tähtien huomattiin myös liikkuvan samaan suuntaan. Mallintamalla kohteiden liikettä tutkijat osoittivat niiden olleen aikoinaan paljon lähempänä toisiaan ja siten syntyneen yhdessä.

Aiheesta lisää Northwesternin yliopisto (englanniksi)