Lyhin havaittu supernovan gammapurkaus saattaa selittää tähtitieteellisen arvoituksen

Taivaalla on havaittu tähän mennessä lyhytkestoisin supernovan gammasädepurkaus. Puolen sekunnin mittainen tapahtuma voi selittää oudon vajauksen supernovien gammapurkausten määrässä.

Gammapurkaukset jaetaan kahteen kategoriaan niiden kestoon perustuen.

Alle kahden sekunnin mittaisten purkausten uskotaan olevan yhdistyvien neutronitähtien aiheuttamia. Sitä pidemmät puolestaan on liitetty supernovaräjähdyksiin.

Nyt havaittu 0,6 sekunnin gammapurkaus, GRB 200826A, kyettiin kuitenkin varmuudella tunnistamaan supernovan aiheuttamaksi. Se on lyhin havaittu supernovan gammapurkaus. Tämä viittaa siihen, etteivät nämä tapahtumat asetu kauniisti astronomien niille määräämiin laatikoihin.

Tutkimuksen tehnyt kansainvälinen tiimi uskoo purkauksen poikkeuksellisen lyhyyden selittyvän sillä, että romahtavan tähden navoilta lähtevät gammasäteiden suihkut eivät olleet riittävän voimakkaita päästäkseen tähteä pakoon kunnolla.

"Me uskomme, että tämä oli käytännössä pihahdus, sellainen, joka oli lähellä olla tapahtumatta laisinkaan", sanoo tutkimusta johtanut Tomás Ahumada Nasasta.

Havainto tarjoaa ratkaisun astronomiseen mysteerin. Pitkät gammapurkaukset liittyvät Ic-BL-tyypin supernoviin. Erikoista kuitenkin on, että tämän tyypin tähtiräjähdyksiä nähdään paljon pitkiä gammapurkauksia enemmän.

Vajaus esiintyy silloinkin kun otetaan huomioon, että gammapurkauksen suihkun pitää osoittaa meitä kohti, jotta se ylipäätään voi olla todettavissa.

Jos GRB 200826A pääsi juuri ja juuri pakoon, voidaan olettaa, että on runsaasti tapauksia, joissa gammapurkaus ei pääse läpi laisinkaan romahtavan tähden ulkokuoresta. Tämä selittäisi, miksi suurin osa Ic-BL-supernovista tapahtuu ilman gammapurkausta.

Aiheesta lisää NoirLAB (englanniksi)