TESS-teleskooppi on havainnut yli 2 200 planeettakandidaattia

Nyt julkaistut havainnot lisäävät huomattavasti tunnettujen planeettojen lukumäärää, kunhan löydöt vahvistetaan. Planeettaehdokkaiden varmistamisessa on kuitenkin vielä suuri työ edessä.

Nasan TESS-avaruusteleskooppi on löytänyt jo 2 241 planeettakandidaattia muista aurinkokunnista. Nykyään tunnetaan 4 700 eksoplaneettaa, joten uudet planeettaehdokkaat kasvattavat lukumäärää selvästi.

Esitellyt löydöt ovat pääosin vasta mahdollisia planeettoja. Niistä ainoastaan 120 kappaletta on tähän mennessä varmistettu.

Suurin osa kohteista tullaan tulevaisuudessa vahvistamaan todellisiksi planeetoiksi. Tässä tehtävässä tutkijoilla riittää työsarkaa useaksi vuodeksi.

"On jännittävää katsoa TESSin eksoplaneettojen karttaa eräänlaisena to do -listana, jossa on 2 000 asiaa", kertoo Natalia Guerrero Massachusettsin teknillisestä korkeakoulusta.

Vuonna 2018 laukaistun TESS-teleskoopin tehtävänä on etsiä vieraita planeettoja meitä lähellä olevien kirkkaiden tähtien ympäriltä.

Teleskoopin kahden vuoden pituinen päätyö on jo tehty. Tällä hetkellä TESS jatkaa taivaan kartoittamista kuvaten alueita, jotka ovat jääneet aiempien havaintojen katveeseen.