Supernova avattiin Saksassa - kymmenien miljoonien eurojen tähtitiedekeskus

Euroopan eteläinen observatorio ESO on avannut tänään ainutlaatuisen vierailijakeskuksen Saksassa. Supernova sisältää suuren planetaarion ja muun muassa 2200 neliömetriä tähtitiedenäyttelytilaa.

ESOn päämajan kyljessä Münchenin Garchingissa sijaitseva rakennus vihittiin käyttöön perjantaina ja ovet avattiin vierailijoille lauantaina.

Arkkitehtuuriltaan kunnianhimoinen Supernova muistuttaa ulospäin kaksoistähtijärjestelmää. Lähtökohtana suunnittelussa oli kaksoistähti, jonka raskaampi kumppani tulee kohta räjähtämään supernovana.

Supernovassa on 14 metrin kuvulla varustettu huippumoderni digitaalinen planetaario. Näyttelyissä korostuu vierailijoiden mahdollisuus perehtyä aiheisiin itse tutkimalla ja kokeilemalla.

Tähtitiedekeskuksella on ohjelmia eri ikäluokille ja myös opettajien koulutukseen on panostettu. Palvelut ovat saatavissa englanniksi ja saksaksi.

Supernovan ytimessä on 40 metrin läpimittainen kuva yötaivaasta, joka on todennäköisesti maailman suurin. Rakennnus on Klaus Tschira -säätiön lahjoitus ESOlle. Supernovan tarkat rakennuskustannukset ovat salaisuus, mutta budjetin kerrotaan olleen useita kymmeniä miljoonia euroja.

ESO kertoo, että vuonna 2018 sisäänpääsy ja kaikki keskuksen näytökset ovat ilmaisia, mutta näytösliput täytyy varata etukäteen.