Argentiinassa löydettiin 30-tonninen avaruuden järkäle - yksi maailman suurimmista

Argentiinasta on löytynyt valtava, arviolta 30 tonnin massainen rautameteoriitti. Kuva avaruuskivestä julkaistiin muun muassa Daily Mailin sivuilla.

Esiin kaivettu Gancedoksi ristitty avaruuskivi kuuluu Campo del Cielon meteoriitteihin, jotka putosivat noin 4-5 tuhatta vuotta sitten. Ne ovat peräisin Argentiinan yllä hajonneesta rauta-asteroidista.

Mikäli arvioitu 30,8 tonnin massa pitää paikkansa, kyseessä on maailman neljänneksi suurin tunnettu meteoriitti.

Löytö tehtiin, kun aiemmin maastosta paikallistetun 60-metrisen kraatterin alueella suoritettiin kaivauksia. Noin 2 metriä halkaisijaltaan oleva meteoriitti löytyi 2,2 metrin syvyydestä.

"Vaikka tiesimme, että kyseessä olisi iso kappale, emme odottaneet yli 30 tonnin massaa", kommentoi etsintätyöhön osallistunut paikallisen tähtitieteellisen yhdistyksen puheenjohtaja Mario Vesconi medialle.

Vesconi arvioi, että alueen meteoriiteista on löydetty vasta noin kolmasosa. Campo del Cielon seudun alituisena ongelmana ovat meteoriittivarkaat, jotka pyrkivät keräämään kappaleita myytäviksi.

Campo del Cielon meteoriitit putosivat vähintään 60 neliökilometrin alueelle, mikä vaikeuttaa niiden löytämistä. Ainakin 26 eri iskukraatteria on paikallistettu. Suurin alueelta aiemmin löydetty meteoriitti, El Chaco, on massaltaan 37 tonnia.

Mielenkiintoista Campo del Cielossa on, että alueen nimi tarkoittaa "Taivaan kenttää". Nimi on peräisin paikallisilta asukkailta ennen eurooppalaisia ja viittaa siihen, että paikalliset ymmärsivät alueen raudan alkuperän.